Fuld anmeldelse kan læses lige her:

Fuld anmeldelse kan læses her:

BLÅ TIGER, af Line-Maria Lång, Rosinante, 2018
Anmeldelse kan læses lige her:

ASH-SHAHEED [Vidnet] af Jamal Bendahman, Gladiator, 2019
Anmeldelse kan læses lige her:

LIV OG ALEXANDER af Tine Bryld, Gyldendal, 1982
Denne bog skiller sig ud:: Dels fordi den ikke er udkommet for nyligt, og dels fordi dens målgruppe er yngre, end tilfældet hos de resterende bøger på bloggen. MEN dette var min bibel i de spæde voksenår, og en tidsløs fortælling om den første smag af vodka i forældres kældre, første onani med en flig af dynen og de første sus af verdensfjerne forelskelser. Forær den til alle konfirmander. Plz.

JEG BRUGER MIN KROP SOM MØBEL af Veronika Katinka Marzen, Forlaget Gladiator, 2019
Fuld anmeldelse kan læses lige her::

KOORDINATOR af Amalie Laulund Trudsø, Rosinante, 2013
“Tankeløst forærer man mig byen” står der et sted i bogen, og jeget, der får byen foræret, bliver voksen med den, forelsket og forladt. Byen er København, og koordinatorne for oplevelserne er gader fra virkeligheden:: drysset ud over siderne, byen og jegets coming-of-age-fortælling. I byen bliver jeget forelsket, hun kaster op og koger en kylling, og hun bliver forladt for første gang. En debut, der altid har stået mit hjerte nært. Fuld anmeldelse kommer snart på bloggen.

ALT HVAD JEG VED OM KÆRLIGHED af Dolly Alderton (på dansk ved Siri Ranva Hjelm Jacobsen, Hr. Ferdinand, 2018
Fuld anmeldelse kan læses lige her:

LEIPZIGER TAGEBUCH, af Selma Rosenfeldt-Olsen, Gladiator, 2017
Da jeg selv er bosat i Leipzig, har jeg et forudindtaget stærkt forhold til denne fine debut fra Rosenfeldt-Olsen. For ligesom Frida i romanen er jeg flyttet hertil uden rigtigt at kunne svare på hvorfor, og ligesom hende har jeg en fornemmelse af, at alle er lidt kunstere on their way. Og ligesom hende havde jeg forestillet mig voksenlivet som noget med en lidt mere harmonisk overgang. Bogen portrætterer tysk storbyliv og kulturen i det gamle øst, der stadig hænger i den luft, man indånder. Og så også bare:: Gadefester, sex med roomies, demonstrationer og kunst. Fuld anmeldelse kommer snart på bloggen.

EMMA EMMA, Ida Holmegaard, Gladiator, 2015
Holmegaards debut, den fineste lille sommerbog. Emma kommer hjem fra London og skal bo hos Agnes, åh genkendelige Agnes, som bare ikke lige ved, hvad der skal ske med det voksenliv. Det bliver sommer på en tung og endeløs måde, boblende begivenhedsløst, men alligevel fuld smadder på følelserne. For Agnes forelsker sig i Emma, og læseren altså lidt i Agnes. Solgul bog til din sommer i storbyen. Fuld anmeldelse kommer snarest på bloggen.

JUNE, af Pernille Abd-El-Dayem, Gyldendal, 2018
Et værk, som ikke fik den fortjente opmærksomhed i bogåret, derfor prøver jeg at gøre skade god igen her:: Den unge kvindelige hovedperson June er et fint-registrerende væsen – nysgerrig på det liv, hun skal til at leve som en voksen kvinde i verden. Seksualitet, kroppens liv og forfald, og allemulige andre erkendelser, man skal igennem i ungdommens varme sløve somre. Gyldendal beskriver bogen som “En roman om at forsøge at holde på formerne”, hvilket fx kommer til udtryk i bogens intro, hvor June er på skoleudflugt til Christian Lemmerz udstilling, hvor rådnende grisekroppe hænger til fuld skue. June opdager, at vi bare er kød. Og hvordan skal man så holde sammen på formerne? Fuld anmeldelse kommer snarest.

PURA VIDA, af Caroline Albertine Minor, Rosinante, 2013
Minor kom for alvor på alles læber med “Velsignelser”, men her kommer altså lige et shoutout til debuten, som har en særlig barn/voksen-charme. Jeg synes ihvertfald, det kan være en lettelse at læse bøger, hvor erfaringen af at føle sig lost i voksenlivet kan føles mindre fremmed. Viktoria tager sabbatår. Lidt sprogkursus i Paris, forhold til en ældre mand i Buenos Aires, søgen efter noget kunstnerisk i New York. Men Viktoria er rastløs, som man er det, når man skal finde sit spor i tilværelsen eller “Pura vida”:: Det simple liv.
Fuld anmeldelse kommer snart på bloggen.

PIGER KAN LEVE LÆNGE MÅSKE FOR EVIGT, af Iben Konradi Brodersen, Lindhardt og Ringhof, 2016
Disclaimer: Jeg var ikke så sprogligt imponeret af denne bog, men jeg tror heller ikke, at jeg helt er målgruppen. Og de tematiske spor er ihvertfald rigtig fine til en lidt yngre læserskare. Vi møder Gro, der er en såkaldt “12-tals-pige” og Faxe, der kan feste, være ligeglad og være nok i sig selv. Deres venskab bliver et fint billede på gymnasietiden og det trivielle vanvid. Det fineste spor i bogen er det, der handler om den type venskab, man knytter i den alder. Et venskab så tyktflydende, at det kan føles som hele ens eksistensgrundlag.

PLANEN, af Morten Pape, Politikens forlag, 2015 (modtager af debutantprisen)
Stjernebogen fra 2015, som alle talte om og stadig taler om iøvrigt, da Papes anden bog “Guds bedste børn” også blev en succes. Planen aka URBANPLANEN på Amager er et fængsel og en barsk realitet for den unge Morten. En familie i opløsning, en mor der samler på marsvin i et lidt for lille rækkehus, uendelige tæsk og det ok lidt flatterende navn “brille-pape” er alle dele af den spændende fortælling, men det bogen især kan er for mig at se, at den er et mangfoldigt og anderledes blik på en fortærsket ghettodebat. Pape er sindssyg nuanceret i sine betragtninger, og han formår at beskrive problematikker nøgternt og ikke forudindtaget. Læs bogen og vent imens på den fulde anmeldelse her på bloggen.

VI KUNNE ALT, af Merete Pryds Helle, Lindhartd og Ringhof, 2018
Opfølgeren til Pryds Helles giga-succes “Folkets skønhed”, men den kan sagtens læses som et selvstændigt værk. Det handler om Merles opvækst i Værløse i 70’erne, hvor netop mottoet “I kan ALT” skal minde børnene om, at de skal kunne mere, blive mere end deres forældre havde mulighed for. Det er en grufuld historie for at sige det as it is:: En dødsyg mor, der samtidig kører tyranni på sine raske børns samvittighed, en følelsesmæssig unavailable far, der ikke magter sin opgave. Udenfor fløjter solsorten, som også pryder bogens forside som en repræsentant for håbet. I KAN ALT. Fuld anmeldelse kommer snarest på bloggen.

Blog på WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: